Saturday, November 6, 2010

alhamdulillah. i'm fine :)

salam'alayk! :)
how are you?
topik : i'm fine.


okay. today i went to Kulim for some reason.
 my along got a disease. let's say, it's not very serious
 but she has to take MC for about 1 month and plus2.


untuk berubat along, well, the family guna many ways la kan.
firstly, guna moden. gi KPJ. then Hospital Pantai kot.
apape jela. yang pastinya, dah berkoyan duit melayang.
nak buat camne,
sakit Tuhan nak bagi. ujian..bukan selalu.
lagipun, masa ni la peluang nak membersihkan dosa-dosa kan?


back to my purpose of writing,
lepas try perubatan moden, she tried perubatan tradisional jugak la.
so, pergi berubat dekat seorang pakcik nih.
ok. aku gelar Pakcik Fulan. [*bukan nama sebenar.nama dan alamat dirahsiakan]


Pakcik Fulan nih, OK la. tapi masa pergi tengok dia buat rawatan,
aku macam kurang yakin sikit. tapi, aku try positif la.
tambah pulak dia pakai kopiah, so, marilah ber'husnuszhon'.
nak tau kenapa?


1. masa dia baca doa, dia baca ada certain kalimah kuat and lebih-lebih tu slow  je.
*aku diam jela. ilmu aku pun cetek lagi -.-'


2. masa dia baca doa, tangan dia hayun entah macam mana aku nak cakap, kiranya macam hayun pusing-pusing botol tu la.lepas tu dia buat pusingan dekat botol tuh, dia tutup botol tu.
*aku diam jugak. sebab pendapat aku, kira ok la sebab dia baca basmallah.


3. masa dia merawat orang sebelum along aku tuh, orang tuh suruh tengok la dia tu ok ke tak. then Pakcik Fulan nih mintak nama dia. Pakcik tu tulis nama kak tu kat kertas, Pakcik nih baca apa entah, lepas tu dia jawab. "OK, adik takda apa!"
*masa ni terus kepercayaan aku tinggal -0.01%! sebab rasa-rasa aku la kan, hebat mana manusia sampai boleh taksir penyakit orang just dengan tengok nama?
tapi wallahu'alam. andai kata dia diberi kelebihan tu, tahniah. cuma tu la. aku memang tak boleh nak percaya dia sikit laa. i'm just a mere. harap maklum -.-'


Next, haaa. ni yang kisah aku pergi Kulim tadi tuh.
Pakcik ni suka gelar diri dia Tokwan.
and kalau nak berubat tradisional, aku macam suggest je if ampa nak pi kat dia.
kenapa?


1. dia baca doa = CLEAR! boleh dengar dia baca surah Ar-Rahman, Ayat Kursi and others..


2. tokwan nih, jenis lawak. suka kongsi ilmu dia. if dia share apape pun sure dia akan tambah macam ni, " ni pun orang bagitau tokwan la. wallahu'alam. kalau dia tipu, tokwan pun tipu la. tokwan mintak maaf banyak-banyak naaa"


3. dia berubat dengan cara mengurut. dia urut kaki. kaki kan banyak je saraf yang alir ke anggota badan :) bila dia urut kaki, dia rasa something, dia akan explain something. and dia mesti akan add, "ni mngikut yang Tokwan belajar ja. betul ke tak betul, adik yang rasa naa."


4. masa ending, dia cakap, "Tokwan pun cuma boleh tolong naa. insyaAllah, kita tawakal banyak-banyak"


5. masa nak mengurut, dia mintak izin dulu kat bapak aku. waaa, bagus.


tu jela. Tokwan nih, duduk Kulim. bini ada TIGA! nak berubat, insyaAllah rasanya dia boleh tolong la. aku yakin sikit dengan cara dia, sebab tadi aku pun test! hehe :P
alang-alang, satu family aku try mengurut.


*the DamiaDania. muka berkerut :P maybe time aku pening pun macam ni kot.

sakit tu, takyah cakap aaaa. -.-'
ok, berikut adalah pandangan Tokwan terhadap diri aku lepas dia urut. dengan muka merah taktahan, dengar jugak la apa masalah aku nih.


1. yang ni takda kaitan. sebelum urut, dia tengok muka aku. pastu dia berleter, adik muka lawa, awat tak jaga. jangan dok garu muka. err, *dia cakap sal jerawat pimples segala nih laa. eheee. then dia ada bagitau pasal Kuku. *yang ni baca next post.


2. dia urut, adik ada Migrain.[ i never know. tapi betulla pun. memang kepala selalu sakit. and selalunya lepas menangis mesti sakit. or kekadang masa nak sujud ka. or pagi-pagi. time aku hangin tu, faham-faham la. oh, baru aku tahu sebab]


3. adik ada masalah perempuan. *err, tak perlu tahu detail.


alhamdulillah, aku paling sihat kot  dalam family aku yang pi mengurut tadi.
adik aku tu pun kena, MATA! hehe. mata dia ada masalah. sebab suka tengok TV dekat-dekat . haa, mak aku pun syok la nak marah dia. tula, tegoq selalu tak dengar.


so, i want to say, that i'm fine. alhamdulillah.
cuma migrain.
insyaAllah, aku cuba jaga kesihatan.
and so you guys who're reading, jaga nikmat kesihatan yang Allah bagi kat kita nih :)


love <3,
fartvxqhlovate

No comments: