Wednesday, January 5, 2011

Bendahari.

Salam'alayk.
Harini aku saja nak membebel pasal satu jawatan yang diberi nama Bendahari.
Baiklah,
Bendahari dari segi bahasa bermaksud treasurer.
Dari segi istilah pulak, Bendahari bermaksud, jawatan yang bakal menjadikan sesorang itu hot-tempered serta wajah berkedut.


AMARAN KERAS : KALAU IKUT MEANING DARI SEGI BAHASA DAN ISTILAH AKU, MEMANG CONFIRM KORANG FAIL BM!


okay. sebenarnya, takde lah susah sangat jadik bendahari dan takde lah senang sangat pun. 
bila kena pegang tanggungjawab yang besar, kena lah berdedikasi kan. *bajet bajet :P


*gambar hiasan

Okay, aku seorang Bendahari. Itu yang aku nak cakap.
Aku mengenali dunia memegang duit ni sejak aku darjah 5.
Terdapat beberapa impak positive dan impak negative menjadi Bendahari nih.
Nak tau kenapa? 
Ok, ni berdasarkan experience aku lah kan :D


Positive side :
- Bila cikgu panggil, "ok, mana treasurer? " Aku boleh bangun dengan muka bertanggungjawabnya tayang muka.
- Bila orang tanya, "nak bayar duit dekat siapa?" Boleh lah buat muka hebat angkat tangan.
- Boleh mengukuhkan ilmu kira-kira.
- Boleh merasa diri berduit. (walaupun duit orang :P)


Negative side :
- Boleh dapat darah tinggi sebab hangin dengan perangai manusia yang liat nak bayar duit.
- Muka cepat berkedut ( sebab siang malam pagi petang kena ingat duit letak mana? selamat ke tak? hilang tak? ada orang tau tak kita sorok mana?)
- Kena bertanggungjawab terhadap kehilangan. ( kalau duit hilang, sumpah rasa nak bunuh diri and tobat nak jadi bendahari dah! tapi dah diundi, apa boleh buat -.-' time nih baru merasa susah payah mak bapak cari duit nak support diri bila kena menggunakan duit senirik untuk menggantikan duit yang hilang tuh semua)


So, post ini sekadar berdasarkan pengalaman aku.
Rasa setuju ke tak setuju, pandangan korang lah kan. Aku takda hal.


Setakat ini sahajalah coretan saya :)


Bendahari sejak darjah 5,
Farzana Rosley,
Fartvxqhlovate :)

1 comment:

Aida Latef ^,^ said...

and i'm a treasurer tooo ==' !
asyik2 pndang duitt jea , borink sudaa .. Hah hah