Sunday, November 7, 2010

Bahaya atau Hebatnya Kuku?

salam'alayk.
kisah kuku :)
i was a kid yg jenisnya menyimpan kuku.
kalau kuku panjang ngalahkan pontianak tuh,
dalam geng aku, takpayah cakap aaa.
sapa tatau. aku le tu.
tapi sila jangan negative ya, aku punya kuku dulu tak pernah kaler hitam.
putih je aku jaga. 
tapi yela kan, yang setan ke hapa aku taknampak, memang lain la.
tu zaman jahil dulu okayyy-.-'


*pompuan ni lagi parah. aku better laa. haha :D


tapi tu dulu.
start tahun ni, aku memang malas dah.
first, malas kena leter ngan mak aku kat rumah.
second, malas kena bebel ngan pengawas kat sekolah.
third, pernah kena ngan cikgu dotdot.
ehee, tapi aku nak mengaku la kan.
to all pengawas tahun lepas, sorry.
memang aku sengaja simpan kuku.
first, maybe sebab malas potong.
second, aku takde gunting.
maka kuku aku lah gunting aku paling menjimatkan :P
okay. lupakan jela eh, sebab aku dah tak buat perangai hampeh tu tahun ni.


aku pergi dekat seorang pakcik ni semalam. sila rujuk post aku sihat ini :)
so, dia la yang bagitau aku those pasal kuku.


antara kelebihan kuku atau sebenarnya, bahayanya kuku ni ialah :
1. kuku ni boleh membunuh.
- explanation : mengikut yang Tokwan tu cerita, kalau kuku ni, tak payah sedia pedang, boleh tojoh tikam orang. 


2. kuku ni boleh hilangkan santau
-explanation : mengikut kata tokwan lagi, yang ni pun dia ckp, dia dengar dari tok guru dia, betul ke idak, wallahu'alam. 
- bila orang nak santau kita, bila kita letak tangan bawah gelas yang kita nak minum, kita cungkil sikit camne ntah[aku pn tapaham sangat], santau yang nak dibuat untuk kita tuh boleh hilang.


3. kuku ni jugak boleh bukak penutup botol. haha. ni kerja aku dulu la. :P aku memang ratu bukak barang pakai kuku. tapi penceritaan tokwan camni : kuku ni, bila kita nak bukak botol, kalau kita tekan cungkil sikit je, boleh terbuka.


sebenarnya, aku nih nak bercerita, tapi apa yang aku dapat tu tak clear sangat. sebab masa dia bercerita tu, dia dok urut aku! sakit la wehh. mana nak masuk sangat :P
camtu la lebih kurang cerita dia.


dia kata, jangan dok garu muka naaa. 
*aaaa, yang ni aku sedaq diri la. muka pimples all over :P haha.


ok. tutup kisah aku :P


Kenapa Kuku Istimewa?
- Kuku sebenarnya adalah satu-satunya part dari tubuh kita yang kekal dari syurga.
- Kuku jugak menunjukkan betulnya Nabi Adam turun dari syurga, and kuku ni lah kulit Nabi Adam a.s masa kat syurga sebab syurga kan indah. halusnya kulit Nabi Adam sebelum turun ke Bumi.
-but then, disebabkan cuaca yang berbeza tu yang mengubah.
*yang ni aku baca dari buku tajuk dia : Roh dan Jasad. wallahu'alam.
if aku rajin, aku tulis pasal tubuh kita ni dari tanah apa^^


Maka, hargailah kuku anda! 
jangan dok biaq setan buat sarang. 


sekian.


love <3,
fartvxqhlovate

No comments: