Sunday, August 18, 2019

Acne Prone Skincare Tips and Hada Labo Review


Assalamualaikum and hello everyone!

So today I thought of writing a skincare review hakhak. Which honestly, I am in no place to do so....
Tapi to see how much my skin has improved, I think it is necessary to share and do so. Mungkin ada sesetengah yang still in doubt with certain brands or whatever, I will just share what I use.
And what works for me, might or might not work for you hehe.

Firstly, kena buat disclaimer that I have no sponsors. Look at my skin, who would 😒 but my skin has improved a LOOOOOOT. In comparison to the past, that is. That's the reason Im sharing.

Masa kecik kecik muda remaja I was so jahil, I like to poke my pimples and I didn't even know the basic skincare routines. Now that I do, why not share kan hahah. So bear in mind that I don't have a flawless skin, NO. With all the pokings, my face macam kawah bulan sobsob. But now it's healthier lah. Very less breakout. Above all, aku dah tak picit picit dah hahaha. (dah kurang jahil lel)

Sebelum ni, aku try macam2 brand. From the cheapest to the most expensive. Now I try the ones from drugstore, harga sederhana to expensive, but worth it.
Kulit aku memang acne prone. Bila aku google aku cam ah, yang aku tau, aku acne prone. Oily ka dry ka wallahualam. So aku try dengan:

Favourite cleanser. This is my 4th tube 😊


1. Cleanser: Hada Labo AHA/BHA Mild Peeling Cleanser.
Price: RM 32 kot. Tapi sila cari time sale boleh dapat around RM 25 hehe.
So bila aku pakai cleanser tu, jerawat aku macam cepat kecut. Tah la saiko ka apa tapi it works.

Simple Toner

2. Toner: Simple
Price: RM 15 tak silap.
Pada aku yang marhaen and tak banyak sangat knowledge pasal skincare ni, toner macam just to balance the pH level kan? So anything works. Sebab tu aku beli toner mur mur ja. Tu ja yg aku mampu hahaha.
Aku guna cleanser HL dekat sebulan jugak, then baru aku start tambah benda baru which is:

HL Hydrating Water Gel


3. Moisturiser: Hada Labo Hydrating Water Gel
Price: dulu RM 62. Semalam aku pi Watsons RM 73.....
Nak kena tunggu sale jugak la kot baru boleh beli haha. Aku guna dah habis 1 bekas, and memandangkan skin aku dah improve alhamdulillah, aku tukaq to another brand, same texture of moisturizer and cheaper. Yang ni tunggu habis pakai la baru bagi review. For now, kulit aku sihat disebabkan oleh produk2 Hada Labo la tbh. Of course, biiznillah. Hehe.

Okay 3 basic skincare tu yang aku betul betul focus. In 2 months. Tipu la takdak breakout langsung kan. So bila breakout, aku pakai:

Cheap, but works the charm ☺️


4. Acne Gel: NuTeen Acne Gel
Price: RM 11
Aku beli yg paling murah sebab aku rasa yang penting it functions well. And it really did, alhamdulillah. So ingat, pakai acne gel lepas dah sapu moisturizer kat muka. Just dot it on the acne spots. Toksah gigih sapu 1 muka pulak hahah.

Lepastu aku baca dan baca, ramai cakap kulit kita ni macam perlu jugak dicuci dengan scrub or anything yg boleh buang kulit mati. Baca dan baca lagi, banyak suggest clay mask.
Ingat, aku tak pakai all at once tau! Tekojut muka aku nanti hahah. Aku pakai slow slow, berperingkat, and bila dah meningkat budget luls.

I love its texture. When applied to skin rasa sejukkkk ja 😍

5. Clay Mask: Freeman Oil Absorbing (Mint + Lemon) Clay Mask
Price : RM 20 plus minus?
Clay mask ni pakai twice a week ja. Before masuk bilik ayaq and mandi, aku akan pakai, main phone around 10 mins, lepastu shower. Then baru cuci muka diikuti dengan steps lain hehe.

Begitu lah steps skincare aku. Oh ya, last one! Bila nak keluaq rumah, tak kira make up or not aku akan tambah lagi satu benda essential. Yall sure know it.

SPF! Ada banyak jenis but I like this ome kerana murah of course. Im cheap liddat hahaha. 


6. Sunblock: Biore SPF 50
Price: RM 15?
Sorry la bab harga ni memang payah ingat hahahah. Tapi aku pakai spf ni aku suka texture berair dia. Of course la aku tunggu moisturizer semua kering and serap dulu baru aku pakai spf kan. Jangan gelojoh. Pelan pelan, leklek jaga muka. Jangan jadi macam aku di zaman muda remaja dulu. Aku bangga selalu siap awai dari kengkawan, padahai hampeh kulit tak jaga langsung.

Okay that ends my skincare routine. Sangat simple kan hahah. Tapi okay la for those yang acne prone, mungkin nak try. InshaAllah. Sekarang aku dah guna 3 tiub dah cleanser HL tu. And tak rasa nak tukaq. So yeah... May it work for you as much as it did for me. Pasal parut2 kat muka aku yang berlubang ni, aku baru pelan pelan nak survey best serum or anything yang boleh merawat la. Sebab bab bab lain aku tak risau dah. Just parut la huhuhu.
Kot hampa ada suggestion, feel free to share 😉

I guess that's all from me yang noob tapi feeling nak share jugak hahah. Saja nak keep writing at least tak bersawang blog aku.

Thanks for reading!
Love,
Farzanaley
Fartvxqhlovate.

No comments: